Introductie cursus Blender 2.5

We hebben inmiddels ervaring met 3 cursussen met ieder 10 deelnemers. De 1e cursus was verdeeld over 6 avonden, de 2e over 2 zaterdagmiddagen. Dat laatste willen we voortzetten in 2013. Laat via het contactformulier weten of je interesse hebt zodat we in overleg de avond bepalen waarop hij gegeven gaat worden.

Met al die prachtige 3D bewerkingsmethodes die er tegenwoordig zijn, zoals 3D printen, kun je (bijna) alles maken wat je wilt. Tenminste, je moet je mooie model wel eerst op je computer 'maken'. Er zijn een aantal Open Source programma's waar dit goed mee kan, Blender is er daar één van. Open source software kun je gratis downloaden en altijd gratis updaten.

Blender wat kun je er mee?
Blender is speciaal gemaakt voor 3D animatie. Je kunt op een hele vrije manier 3D modellen maken en inkleuren. Vervolgens kun je er virtuele lichtspelletjes mee spelen en animeren. Blender heeft daarnaast een breed scala aan fysieke simulaties voor vloeistoffen, rook, en zachte objecten. Je kunt zelfs interactieve 3D games maken. Kijk eens naar de mooie animaties die met Blender gemaakt zijn:
- sintel 
- big bunny
- elephant dream  
- lista  

Blender voor de 3D printer.
De objecten die in de bovenstaande filmpjes spelen (zoals bijvoorbeeld het meisje Sintel) zijn 3D objecten. Deze kunnen dus geprint worden in een bepaalde pose. Behalve objecten die al door anderen gemaakt zijn kun je natuurlijk ook je eigen mooie dingen maken.
Het voordeel van Blender is dat je erg vrij bent om alles te maken wat je wilt. Met deze vrijheid moet je echter wel verstandig omgaan. Blender is in eerste instantie bedoeld voor animatie, voor 3D printen gelden andere regels die je goed moet naleven, anders kun je niet 3D printen.

De cursus

Wat heb je nodig?

Hardware.
Neem je eigen laptop mee en download alvast Blender. Mocht je hulp nodig hebben bij installeren laat dat dan op tijd weten. Laptops zijn eventueel ook te huur voor 5,-€ per les.

Software
- Windows, OSX of Linux
- Download Blender laatste Beta versie (inclusief een python installatie). Heb je hulp nodig bij installeren laat het dan op tijd weten.

In een later stadium ook:
- GIMP
- Make Human

Wat ga je leren?

Les 1
De basis over Blender. Wat zijn de belangrijke knoppen en shortcuts. Wat zijn vlakken en normalen. Hoe maak je waterdichte objecten, nodig voor 3Dprinten. We maken een simpel huisje.

Les 2
Meer complexe modellen. Namaken van bestaande objecten. Het toekennen van kleuren en texturen. We maken een fles met etiket.

Les 3
Bestaande modellen van internet klaarmaken voor 3D prints. Repareren van fouten en uithollen.

Les 4
Gekromde oppervlakken en 3D beeldhouwen. Maak alles wat je wilt! We maken een monsterje.

Les 5
Echte mensen modellen en animaties. Eens kijken of we een 3D geprinte animatie kunnen maken. Klinkt spannend hè!

Les 6
Uitloop lessen voor alles waar we niet aan toegekomen zijn. We gaan dan ook een print maken van het voorwerp waar we gezamenlijk aan gewerkt hebben.

NB. dit is een basis cursus, specifiek gericht op 3D printen met Blender. Animeren, renderen, game development etc. kunnen we niet behandelen. Na de cursus heb je wél een goede basis om je dit zelf aan te leren aan de hand van alle tutorials die er op internet bestaan.

Wanneer en wat kost het?
De cursus kost 95,-€, Btw vrijgesteld.
Wanneer blijkt dat je de software gaat gebruiken stellen we het op prijs wanneer je na afloop een gift, b.v. 50,-€ doneert aan het Blender fonds, zodat we de verdere ontwikkeling van de software steunen.

Aantal deelnemers: 5 tot maximaal 15.
Data: de zaterdagen worden in overleg bepaald.
Tijd: De sessies zijn van 13 tot 17u.
Locatie: FabLab Zuid-Limburg, Herbenusstraat 89, Maastricht.

Het cursus materiaal bestaat uit filmpjes waarin uitgelegd wordt hoe je iets moet aanpakken. Eerst krijg je een demo van de docent waarna je in je eigen tempo de filmpjes van een paar minuten bekijkt en de opdracht probeert na te doen. De docent loopt rond om vragen te beantwoorden en waar nodig tips te geven. Tussen de lessen door kun je ook online door werken en met je mede studenten in contact staan via het forum. Verder vindt je online veel links naar tutorial sites en zoekhulp bij specifieke wensen.

De cursus wordt gegeven door Bram de Vries, met advies van Frits Hoff, onderwijskundige. Bram is een ervaren techneut die regelmatige maquettes in kleur print, b.v. voor architecten of hobbyclubs. Gemaakt met Blender.

Meer info, tekst Wikipedia
Blender is een opensourceprogramma voor het maken van 3D computer graphics en computeranimaties. Het programma is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen.

Geschiedenis
Het programma is in Nederland ontwikkeld. Door de afwijkende bediening behoorde het niet tot de meest bekende programma's, maar het heeft wel een trouwe groep van gebruikers. De ontwikkeling werd op een gegeven moment gestopt en het programma was niet meer verkrijgbaar. Dat leidde tot veel reacties wat er mede toe heeft geleid dat de broncode van het programma openbaar gemaakt is en het nu een opensourceprogramma is geworden.

Het Blender Institute, onderdeel van de Blender Foundation, ontwikkelt open-source projecten, zoals films, die de ontwikkeling van Blender ook voortdrijven: de functionaliteit die men nodig heeft voor de projecten wordt gaandeweg toegevoegd aan Blender. Projecten waar men aan gewerkt heeft zijn Elephants Dream (2006), Big Buck Bunny (2008), Yo Frankie! (2008), en Sintel (2010).

Mogelijkheden
Blender heeft o.a. de volgende mogelijkheden:

    * Verschillende mogelijkheden voor modelleren, zoals: polygon meshes, NURBS, metaballs, en vectorfonts.
    * Het lezen en schrijven van verschillende 3D-bestandsformaten, zoals die van Wings 3D, 3D Studio, LightWave, etc.
    * Het maken van animaties, met: inverse kinematics, skeletal- en lattice-vervormingen, keyframes, niet-lineaire animatie, constraints, vertex weighting en statische of dynamische deeltjes die rekening met de voorwerpen houden.
    * Het maken van games, dit is wel erg basic maar kan worden uitgebreid met 'Python Script'

Bediening
De bediening is behoorlijk complex, maar als men eenmaal weet waar de knoppen voor zijn, dan is de bediening vaak sneller dan bij andere programma's vanwege het grote aantal toetsenbordcombinaties.

AttachmentSize
Sneltoetsen Blender 22jun11.pdf43.56 KB

Creative Commons Licentie
Deze website is gelicenseerd onder een Creative Commons 3.0 Licentie | Design by Dumont