Kinderen ontwerpen schoolplein m.b.v. FabLab Enschede en AR

Gelezen op Kennisnet:

Kinderen die hun eigen schoolplein ontwerpen, een mooi voorbeeld van cocreatie in het onderwijs. OBS de Berkel bedacht dat dit heel goed mogelijk is en een extra dimensie krijgt door middel van de inzet van nieuwe technologieën als augmented reality, 3d scanners en sociale media.

Wat houdt het project in?
In het kader van een nieuw schoolplein waren we van mening dat we de kinderen hierbij moesten betrekken. Aangezien ik met AR aan het experimenteren was, leek het me leuk om hier wat mee te gaan doen. De kinderen uit groep 7/8 ontworpen allereerst een speeltoestel op papier. Uit deze ontwerpen werd door de kinderen vervolgens een top 3 geselecteerd. De drie uitverkorenen hebben een maquette gemaakt van hun speeltoestel.

Met deze maquette zijn we naar het FabLab in Enschede gegaan. Hier hebben de kinderen zelf met een 3d scanner hun maquette ingescand. Met behulp van Hoppala en Layar plaatsen de kinderen de scans vervolgens weer ‘op het schoolplein’. Hier kunnen alle kinderen en geïnteresseerden de ontwerpen ‘real life’ bekijken. Tot slot kiezen ze uit deze drie ontwerpen dan één winnaar (dit gebeurt via Twitter/Facebook of iets dergelijks). Dit ontwerp wordt vervolgens meegenomen in de keuze voor een echt toestel dat we gaan kopen.

Creative Commons Licentie
Deze website is gelicenseerd onder een Creative Commons 3.0 Licentie | Design by Dumont