Eerste 3D-scan met apparatuur van enkele Euro's gelukt

Een eigen professionele 3D-scanner hebben we nog niet, in afwachting van de subsidie die hopelijk begin september komt (zou eerst 1 juli komen ). Gelukkig kunnen we wel scanners gebruiken van onze partners. Professionele scanners zoals van Nextengine beginnen bij 3000,-$ (in Nederland ingevoerd 5000,-€), en een beetje scanner zit zo boven de 10.000,-€.

We volgen dus al maanden de ontwikkelingen van doe-het-zelf 3D-scanners, net als bij printers sowieso leuk om te doen, afgezien van het financiele voordeel.Nu het in de zomer rustig is had Floris tijd om urenlang internet research te doen en zelf te experimenteren.

Matthijs van Henten, Creative Learning lab van Waag Society, heeft een mooie open source 3D-scanner gemaakt maar wel nog vrij kostbaar (650,-€), mede door het gebruik van groene i.p.v. rode lasers.

FabLab Aachen was ook aan zoiets begonnen maar door tijdgebrek helaas gestopt.

FabLab Muenchen is aan het experimenteren met een Kinect

Het kan allemaal nog eenvoudiger. We zijn aangenaam verrast om een 3D-scan te kunnen maken met een 10 jaar oude webcam (Philips Toucam), een wijnglas, een laserpennetje van de kermis, gratis software en een oude laptop. Feitelijke investering 0,-€!

Download de David laserscanner software en bekijk de tutorial.

Je print 2 A4-tjes uit met punten voor de calibrering van de webcam. Als donkere ruimte op de begane grond gebruikten we even de wc (niet ideaal natuurlijk maar hij was wel schoon hoor). In een hoek plak je de A4-tjes op.

Het voorwerp, hier een model van een Citroen DS taxi, plaatsen we op een kartonnen doosje, evenals de webcam. Beter is een stevige opstelling te maken maar dat komt later. Met het licht aan wordt de webcam scherp gesteld. Dan gaat het licht uit en komt de grote truc, de mini laserstraal wordt verbreed door hem door het steeltje van een wijnglas te sturen. Met de hand laat je de brede laserstraal net zo vaak over het voorwerp gaan tot je voldoende informatie op je laptopscherm ziet. Dat beeld kun je vervolgens in een programma als Blender bewerken. De volgende stap wordt dan kijken of er een fatsoenlijke print uit kan komen.

Creative Commons Licentie
Deze website is gelicenseerd onder een Creative Commons 3.0 Licentie | Design by Dumont