12/4 basiscursus Blender

12/04/2014 11:00
12/04/2014 16:00

De nieuwe basiscursus Blender bevalt goed zodat we snel weer een nieuwe kunnen organiseren. Het is leuk als je kunt 3D-printen maar nog leuker als het je eigen ontwerpen zijn.

Zoals je op onze pagina over software kunt zien zijn er veel programma's. Op hogescholen etc. gebruiken ze Solid Works of Rhino maar die zijn zonder onderwijslicentie voor de meeste mensen niet te betalen. Daarom is het fijn dat er ook gratis software is, open source, die je ook nog eens gratis kunt updaten.

Met Blender kun je vrijwel alles wat de andere programma's ook kunnen. Het heeft een steilere leercurve, mede door de vele snelkoppelingen. Ben je daardoor heen dan werkt het prettig.

Programma:
11.00u ontvangst met koffie / thee en vlaai
11.15u introductie met mooie voorbeelden
11.35u uitleg met opdrachten, afwisselend
12.30u lunch (zelf meebrengen)
13.00u uitleg met opdrachten, afwisselend
15.30u afsluiting met borrel

Meer info onderaan.

Wanneer: Zaterdag 12 april

Wat kost het? 95,-€, incl. 21% btw, koffie / thee en vlaai (geen lunch). Studenten betalen 50,-€.
Wanneer blijkt dat je de software echt blijft gebruiken stellen we het op prijs wanneer je na afloop een gift doneert aan het Blender fonds, zodat we de verdere ontwikkeling van de software steunen.

Aantal deelnemers: 5 tot maximaal 15.

Locatie: FabLab Maastricht, Herbenusstraat 89, Maastricht.

Meenemen: Neem je eigen laptop met lader mee EN een muis of tekentablet. Installeer vooraf Blender op je laptop. Indien er problemen zijn met installeren vraag dan ruim op tijd hulp.
Laptops zijn eventueel ook te huur voor 5,-€ per les.

Blender is geschikt voor Windows, OSX of Linux. Download Blender laatste Beta versie (inclusief een python installatie). Heb je hulp nodig bij installeren laat het dan op tijd weten, er is geen tijd voor aan het begin van de les!!

In een later stadium ook:
- GIMP de open source variant van Photoshop
- Make Human

NB. dit is een basis cursus, specifiek gericht op 3D printen met Blender. Animeren, renderen, game development etc. kunnen we niet behandelen. Na de cursus heb je wél een goede basis om je dit zelf aan te leren aan de hand van alle tutorials die er op internet bestaan.

Blender wat kun je er mee?
Blender is speciaal gemaakt voor 3D animatie. Je kunt op een hele vrije manier 3D modellen maken en inkleuren. Vervolgens kun je er virtuele lichtspelletjes mee spelen en animeren. Blender heeft daarnaast een breed scala aan fysieke simulaties voor vloeistoffen, rook, en zachte objecten. Je kunt zelfs interactieve 3D games maken. Kijk eens naar de mooie animaties die met Blender gemaakt zijn:
- sintel 
- big bunny
- elephant dream  
- lista  
- Mango, das vierte Open Movie Projekt der Blender Foundation

Blender voor de 3D printer.
De objecten die in de bovenstaande filmpjes spelen (zoals bijvoorbeeld het meisje Sintel) zijn 3D objecten. Deze kunnen dus geprint worden in een bepaalde pose. Behalve objecten die al door anderen gemaakt zijn kun je natuurlijk ook je eigen mooie dingen maken.
Het voordeel van Blender is dat je erg vrij bent om alles te maken wat je wilt. Met deze vrijheid moet je echter wel verstandig omgaan. Blender is in eerste instantie bedoeld voor animatie, voor 3D printen gelden andere regels die je goed moet naleven, anders kun je niet 3D printen.

De cursus wordt gegeven door Victor ten Bosch (Maastricht), met advies van Frits Hoff, onderwijskundige.

Meer info, tekst Wikipedia
Blender is een opensourceprogramma voor het maken van 3D computer graphics en computeranimaties. Het programma is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen.

Geschiedenis
Het programma is in Nederland ontwikkeld. Door de afwijkende bediening behoorde het niet tot de meest bekende programma's, maar het heeft wel een trouwe groep van gebruikers. De ontwikkeling werd op een gegeven moment gestopt en het programma was niet meer verkrijgbaar. Dat leidde tot veel reacties wat er mede toe heeft geleid dat de broncode van het programma openbaar gemaakt is en het nu een opensourceprogramma is geworden.

Het Blender Institute, onderdeel van de Blender Foundation, ontwikkelt open-source projecten, zoals films, die de ontwikkeling van Blender ook voortdrijven: de functionaliteit die men nodig heeft voor de projecten wordt gaandeweg toegevoegd aan Blender. Projecten waar men aan gewerkt heeft zijn Elephants Dream (2006), Big Buck Bunny (2008), Yo Frankie! (2008), en Sintel (2010).

Mogelijkheden
Blender heeft o.a. de volgende mogelijkheden:

    * Verschillende mogelijkheden voor modelleren, zoals: polygon meshes, NURBS, metaballs, en vectorfonts.
    * Het lezen en schrijven van verschillende 3D-bestandsformaten, zoals die van Wings 3D, 3D Studio, LightWave, etc.
    * Het maken van animaties, met: inverse kinematics, skeletal- en lattice-vervormingen, keyframes, niet-lineaire animatie, constraints, vertex weighting en statische of dynamische deeltjes die rekening met de voorwerpen houden.
    * Het maken van games, dit is wel erg basic maar kan worden uitgebreid met 'Python Script'

Bediening
De bediening lijkt in eerste instantie behoorlijk complex, maar als men eenmaal weet waar de knoppen voor zijn, dan is de bediening vaak sneller dan bij andere programma's vanwege het grote aantal toetsenbordcombinaties. We hebben een A4 met de meest gebruikte toetscombinaties.

Inschrijven is niet meer mogelijk

Creative Commons Licentie
Deze website is gelicenseerd onder een Creative Commons 3.0 Licentie | Design by Dumont