Advies & begeleiding bij het opzetten van een FabLab

Wil je lid worden van een wereldijd innovatienetwerk?
Wereldwijd zijn er ruim 1100 FabLabs (januari 2017) en er komt er elke week een bij. In Nederland zijn er momenteel ruim 60 (FabLabs.io kan het niet goed bijhouden).

De verwachting is dat binnen 2 jaar elke stad met meer dan 100.000 inwoners een eigen FabLab zal hebben. Barcelona wil zelfs in elke wijk met 150.000 inwoners een FabLab opzetten, in totaal 11 stuks: FabCity!

Het opzetten van een FabLab is geen sinecure, juist omdat de materie nog zo nieuw is. Keuze en inrichting van huisvesting, keuze en opleiden van personeel, opzetten van een businessplan en binnenhalen van financiering, keuze en gebruik van apparatuur en software, omgaan met klanten (onderwijs, kunstenaars, architecten, product designers, uitvinders, MKB etc), PR en marketing,  programmering van activiteiten etc zijn allemaal aspecten die een beginnend team veel vragen oplevert.

Wil je het wiel niet zelf uitvinden, fouten voorkomen en snel professioneel aan de slag zijn dan is het aan te raden om externe ervaring binnen te halen. FabLabs zijn bij uitstek bereid om elkaar te helpen maar helaas ook zo druk bezet en onderbemand dat er in de praktijk geen tijd is om veel informatie over te dragen. Je ziet dat ook bij de FabTables (FabLabs van de Benelux kwamen iedere 6 weken bij elkaar, nu nauwelijks). Daar zag je met name nieuwe FabLabs die komen halen en weinig ervaren FabLabs die kunnen brengen.

Frits Hoff, directeur FabLab Maastricht, is als voormalig docent en onderwijstechnoloog gepassioneerd van kennisoverdracht en hierin zeer bedreven. Hij stelt graag al zijn in jaren opgebouwde kennis ter beschikking. 

Wat kunnen we u bieden?

  • 60 GB aan digitale informatie
  • Stichting: statuten, korting bij de notaris, bestuur samenstellen, bestuursaansprakelijkheid, notulering, Raad van Advies samenstellen en inschakelen, partners bij overheid, bedrijfsleven, cultuur en onderwijsinstellingen.
  • Huisvesting: ligging in de regio en stad, hoeveel ruimte is nodig, waar moet de ruimte aan voldoen, samenwerking met onderwijsinstelling, cultuurinstelling en gemeente
  • Inrichting: meubilair, apparatuur, verlichting, aankleding, afzuiging, keuken, kapstok, veiligheid en de rest van de inventaris
  • Personeel: competentieprofiel, advertentie, salarisschalen, selectietraject, ziekteverzekeringen, pensioen, reiskosten, bonus, vakantiedagen, salarisadministratie, freelancers, stagiaires, vrijwilligers, subsidies voor herintreders, langdurig werkelozen, sociale werkplaats medewerkers, taakverdeling, functioneringsgesprekken, urenverantwoording
  • Partners: wie heeft er welke expertise bij andere FabLabs, FabTables, FabConferences, videoconferencing, overheid (landelijk, provincie, gemeente, Syntens, KvK, LIOF, MKB-Nederland etc), onderwijs (schoolbesturen, BO, VO, ROC´s, HBO´s, Universiteiten, Technasia, Speciaal onderwijs, Techniek Musea, stagiaires vinden, vergoedingen), culturele instellingen (NAIM, Jan van Eyck, de Waag, ..), Businessnetwerken (TOPOS architecten, Rotary ea serviceclubs), Beroepsgroepen (VIZL, LDA, NOVU etc)
  • Leveranciers van apparatuur en materialen, keuzes maken, reviews en testen, wat moet je op voorraad hebben? Hoe beding je korting? Welke marge zet je er op? Service en onderhoudscontracten noodzakelijk? Handleidingen voor hardware en software.
  • ICT: systeembeheer, Google Apps of MKB-server, veilig en snel internet, laptops voor trainingen en personeel, welke programma´s? Open source of onderwijslicenties
  • Programmering: basiscursussen, online lessen, FabSchool bezoek aan scholen of op bezoek bij het FabLab (BO en VO), FabAcademy NL (MBO, HBO en Universitair), workshops bouw je eigen 3D-printer, vilten, BreiCafe, breimachines, DorkBot electronica, HackerSpace,
  • PR en Marketing: website opzetten en beheren, koppeling met sociale media (Twitter, Facebook, LinkedIn), route, contact, digitale nieuwsbrief, importeren en exporteren contacten, blog, agenda, plaatjes en video embedden, links, zoekmachinemarketing, drukwerk (briefpapier, offertes, visitekaartjes, flyer, posters), huisstijl en logo, bedrijfskleding, relevante websites en nieuwsbrieven, RSS reader, persbericht schrijven, omgaan met de media, banners, beurzen en events / festivals, presentaties, relevante netwerkbijeenkomsten
  • Informatie: talloze artikelen en afdrukken van websites om een beeld te krijgen van personal fabrication ,social innovation, empowerment, 3e industriele revolutie, ontwikkelingen in apparatuur en software
  • Productie voorbeelden: zo´n 50 mooie voorbeelden om bezoekers te laten zien wat mogelijk is met deze apparatuur
  • Financiën: opzetten businessplan, marktonderzoek, subsidiëring (aanvragen, admi, rapportages), sponsoring, fondsen, leningen, prijzen winnen, bank kiezen, administratie opzetten en beheren, keuze boekhouder, offertes en prijslijsten opstellen, facturen sturen, incassobureau, belastingen, loonadministratie, contracten met leveranciers, algemene voorwaarden, inschrijving KvK

Wat kost het?
Uurtarief is 75,-€ ex. BTW met een minimum van 4u. U krijgt een factuur. Indien het om training on the job gaat geld er een onderwijsvrijstelling van BTW.

Referenties:

Creative Commons Licentie
Deze website is gelicenseerd onder een Creative Commons 3.0 Licentie | Design by Dumont